25 november 2010

Läsplatta eller surfplatta?

I somras när vi var i USA på semester köpte vi en iPad. Eftersom jag sedan tidigare har en läsplatta och nu kunnat testa båda dessa delar jag nu med mig av några reflektioner.

I dag läste jag nyheten att årets julklapp blir en surfplatta. Själv trodde jag att läsplattan skulle hinna före, men ok man kanske blandar ihop dessa två? Hur som helst ska man fundera över användningsområde innan man gör sitt inköp.

Läsplattan är utmärkt för:
* Linjär läsning (från början till slut) t.ex av en roman. Facklitteratur eller där man läser många olika dokument/böcker samtidigt passar papper bäst visar de tester som gjorts hitentills.
* För läsning i solen, i snön och i andra sammanhang där det är svårt att läsa på en datorskärm eller mobiltelefonskärm är det läsplatta som gäller. Läsplattan är gjord med elektroniskt bläck och klarar därmed dessa omständigheter bättre än surfplattan som har en "vanlig skärm".
* Många läsplattor är utmärkta för att göra anteckningar i materialet, hitta tillbaka till där man var i texten genom bokmärke, ändra textstorlek osv.
* Låna böcker från folkbiblioteken via eLib.

Surfplattan är utmärkt för att:
* Surfa på nätet
* Spela spel. Det finns massor med appar att ladda ner vilket gör att man lätt kan fördriva tiden :).
* Läsa morgontidningen. Själv läser jag Sydsvenskan på morgonen på min iPad. Antingen som PDF eller på deras hemsida. Skulle gladeligen vilja slänga ut papperstidningen, men då får vi skaffa fler surfplattor - den tryckta tidningen har ju flera bilagor vilket gör att flera kan läsa samma tidning samtidigt och skapar familjefrid vid frukosten. :)
* Ta anteckningar, vilket fungerar nästan lika bra som på en lap-top, om man tycker det är ok att skriva på touch utan tangentbord.
* Det går att läsa e-böcker på surfplattan, men tyvärr får man då hålla sig från att sitta utomhus, vilket jag ofta gör när jag läser.

Sammanfattningsvis rekommenderar jag den som ska läsa böcker att köpa en läsplatta, den som ska läsa tidningen eller spela spel att köpa en surfplatta. Så just nu blir det kanske båda! :)

Inga kommentarer: